Friday, May 30, 2008

Aku Bebas Berblog

Kehadiran Blog telah membuka ruang kepada majoriti mereka yang tidak mempunyai kemampuan kewartawanan atau pemberitaan untuk menulis dengan bebas. Dengan hanya beberapa langkah mudah, yang tidak sampai pun beberapa minit satu laman blogspot telah pun terhasil. Semuanya percuma. Tidak seperti laman berbayar yang lain, mereka tidak perlu fikirkan tentang bayaran hosting, server dan nama domain.

Golongan ini sedar bahawa cara penulisan mereka itu memang akan ditolak awal-awal lagi oleh pihak akhbar dan majalah. Maknanya kalau melalui proses biasa, kebarangkalian karya atau tulisan mereka disiarkan hampir tidak ada, sedangkan keghairahan untuk menulis itu membuak-buak dalam diri mereka.

Tiba-tiba mereka mendapat penggantinya, iaitu blog. Kemudahan internet yang turut diberi tempat oleh kerajaan Malaysia sebagai tanda keterbukaan pihak kerajaan, telah mengubah nasib golongan ini. Mereka yang pada asalnya tidak berkemampuan untuk menulis tiba-tiba sahaja boleh menulis. Mereka teruja dengan keadaan yang baru mereka terima ini.

Kemunculan laman-laman blog percuma seperti blogspot, blogdrive, myspace, portal dan lain-lain merupakan kemunculan yang tidak disangka-sangka oleh mereka ini. Semuanya kerana adanya kemudahan internet, simbol ketinggian tamadun manusia dalam dunia komunikasi dan maklumat.

Keadaan ini bolehlah diumpamakan seperti orang mengantuk disorongkan bantal atau pucuk dicita ulam mendatang. Lalu mereka pun menulislah tentang apa sahaja yang mereka rasa seronok untuk ditulis. Mereka menulis apa yang kawan-kawan dan orang seperti mereka suka dengar. Mereka melakukan semua ini semahu mereka tanpa ada sekatan. Tidak ada sesiapa yang akan menyemak tulisan mereka sama ada tata bahasanya, kebenaran kandungannya atau kandungan itu sendiri. Merekalah yang menentukan segala-galanya.

Sebahagiannya bukan sekadar menulis, tetapi dengan bebas boleh melampiaskan keseluruhan perasaan marah dan benci mereka kepada seseorang atau pihak tertentu. Individu atau pihak yang mereka tidak gemari akan dituduh dan dinista macam-macam. Sebaliknya individu atau pihak yang disukai, mereka akan puji melangit.

Mereka menulis berdasarkan sumber perasaan ketimbang pemikiran. Mereka tidak lagi menjadikan kebenaran sebagai landasan. Selain perasaan mereka sendiri, sumber-sumber mereka adalah individu-individu yang sehati sejiwa dengan mereka. Apa yang mereka pungut di jalan-jalan, di pasar-pasar, di kaki-kaki lima, di majlis-majlis, di kedai-kedai kopi dan dari mana-mana jua mereka terus percaya lalu dimasukkan dalam blog mereka.

Mereka pun menjaja yang cara dan tulisan mereka itu betul, dan pada masa mendakwa orang lain salah. Mereka mahu orang percaya sahaja apa yang mereka tulis. Dan jika kita katakan tulisan dan tuduhan mereka itu tidak betul, mereka akan hentam kita kembali. Begitulah cara mereka menerima kemudahan ICT ini.

Begitulah ICT telah menjadikan mereka bertambah angkuh. Begitulah ICT (internet) telah membutakan mata dan hati mereka kepada perkara-perkara yang benar. Blogger dan blog seperti inilah yang patut dipantau.

Tuesday, May 27, 2008

Tazkirah (1)

”Kita boleh berbeza pandangan, tetapi kita tidak boleh berpecah hanya disebabkan perbezaan itu. Perbezaan antara kita adalah peluang dan ruang untuk memperkaya dan memperkasa pengalaman. Kita tak boleh kata pendapat kita sahaja yang betul dan pendapat orang lain salah. Selagi namanya pendapat, ia boleh dizahirkan oleh sesiapa sahaja; didengar dan diteliti walaupun sebahagian atau semuanya boleh ditolak sahaja. Sepatutnya pendapat A dan pendapat B dicarikan titik pertemuannya lalu dirumus satu pendapat baru yang dinamakan pendapat C iaitu adunan daripada kedua-dua pendapat tadi. Inilah namanya sinergi, iaitu 1 tambah 1 = 3.Inilah bentuk kolaboratif tahap tertinggi. Inilah yang melahirkan implikasi menang-menang, iaitu apabila tak ada sesiapa yang merasakan pendapatnya disingkirkan sama sekali.”

Saturday, May 24, 2008

Selamat Bercuti Cikgu

Saya ingin mengucapkan Selamat Bercuti kepada para guru. Gunakanlah cuti dua minggu ini untuk benar-benar beristirehat.Kumpulkan semula tenaga dan kekuatan bagi menghadapi hari-hari lebih mencabar selepas sekolah dibuka semula.

Berehat atau beristirehat bukan bererti duduk diam di rumah sahaja, berbaring atau menghabiskan masa menonton TV.Beristirehat bermaksud mengalih diri dan minda kita kepada suasana, aktiviti dan pengalaman baru. Mengalih daripada suasana sekolah yang diulit murid, buku dan bangku bisu kepada suasana lain yang lebih terbuka, segar, luas dan bebas.
Allahyarham Sudirman, penyanyi no 1 Asia pernah berkata bahawa baginya rehat ialah berpindah daripada satu aktiviti kepada satu aktiviti yang lain. Ini menyeronokkan dan menyegarkan kata Sudir. Bagi saya inilah maksud rehat atau istirehat yang sebenar.

Cuti sekolah disediakan untuk pelajar, tetapi sebagai guru anda layak turut serta dan menggunakannya sebaik mungkin. Lain orang lain rancangannya pada masa cuti. Tetapi yang pasti ada tugasan yang perlu disiapkan, iaitu memeriksa kertas jawapan pelajar.

Selain itu, banyak kenduri kahwin diadakan pada masa cuti kali ini. Saya sendiri menerima tidak kurang daripada sepuluh jemputan. Cubalah sedaya upaya memenuhi undangan tersebut. Tapi saya hanya berkemampuan memenuhi undangan yang dekat. Kepada yang jauh tu saya mohon maaflah kalau saya tak dapat pergi. Al-maklumlah banyak faktor yang mesti dipertimbangkan.
Selain itu,musim cuti sekolah adalah masa yang paling sesuai untuk mengukuh semua jenis ikatan yang berkaitan. Semua jenis ikatan: ikatan kekeluargaan, ikatan perkahwinan, ikatan kejiranan dan ikatan kemasyarakatan. Ikatan yang longgar diketatkan semula, yang renggang dirapatkan semula dan yang jauh didekati dan dihampiri.

Thursday, May 22, 2008

Sekolah : Gedung Potensi Besar

Sekolah menempatkan ramai orang pandai. Di sini terhimpunnya segala pakar. Mereka datang daripada pelbagai universiti dan kolej, tetapi mereka mempunyai satu persamaan yang kuat, iaitu kebolehan mengajar. Kebolehan mengajar mereka diiktiraf oleh satu sijil yang dinamakan Diploma Pendidikan. Mereka adalah golongan profesional. Ada yang mahir kimia, fizik, biologi, matematik, matematik tambahan; ada yang mahir seni lukis, bahasa Melayu, bahasa Inggeris, kemahiran hidup dan banyak subjek lagi.

Tetapi dalam keadaan tertentu mereka boleh mengajar beberapa mata pelajaran lain. Mereka juga boleh menjadi guru ganti. Mereka juga boleh menjalankan tugas sebagai guru pusat sumber, guru bilik akses. Mereka boleh diharap sebagai AJK dalam pelbagai program sekolah. Kelihatannya mereka all rounder, tetapi yang lebih tepat lagi ialah mereka insan serba boleh. Mereka boleh memainkan fungsi dan peranan mudah lentur mereka mengikut keperluan dan keadaan tertentu. Di situlah hebatnya manusia bernama guru yang dipanggil cikgu.
Memandang sekolah merupakan sebuah gedung potensi besar, pihak sekolah harus bijaksana menggunakan setiap sumber kekuatan yang ada pada setiap gurunya. Bebanan yang dipikul ke atas mereka harus optimum dan pelbagai supaya tahap motivasi kendiri mereka sentiasa pada tahap yang tinggi. Jangan terlalu rendah sehingga mereka rasa tersisih atau terlalu tinggi sehingga mereka rasa terseksa.

Kalau ini mahu dilihat sebagai kekuatan, ternyata sekolah memiliki individu yang sangat hebat. Individu itu berada di bawah satu bumbung; makan di kantin yang sama, berkumpul di dalam satu bilik yang sama iaitu Bilik Guru, solat di surau yang sama, dan berhimpun di satu tapak perhimpunan yang sama. Jika dalam keadaan kritikal dan kontingensi, masing-masing boleh berfungsi untuk membantu.

Kerja-kerja Pengetua/Guru Besar menjadi begitu mudah di sekolah dengan adanya pakar-pakar ini. Pakar-pakar ini sebenarnya bersedia membantu pada bila-bila masa jika kena cara dan pendekatannya. Bukankah guru itu tugasnya membantu, memberi pertolongan, menunjuk cara, membimbing dan memudahkan.

Selain menjadi pakar dalam subjek masing-masing, guru-guru ini mempunyai keistimewaan lain. Tak kiralah sama ada keistimewaan itu dibawa dari kecil atau diperolehi melalui latihan. Keistimewaan ini sebenarnya menjadi nilai tambah atau bonus kepada guru-guru berkenaan.
Guru-guru yang mempunyai keistimewaan ini biasanya lebih ceria dan aktif di sekolah. Mereka lebih mesra pelajar. Mereka lebih menonjol dalam membantu menaikkan nama sekolah. Mereka ini tidak akan terjebak dengan perasaan terkongkong dengan hanya mengajar yang akhirnya akan mewujudkan sindrom kejemuan dan kemurungan.

Memandangkan keistimewaan atau kelebihan yang ada pada seseorang guru itu penting dan bermanfaat untuk dirinya, pelajar dan sekolah maka adalah wajar potensi guru-guru itu dikenal pasti oleh Pengetua.

Jika guru-guru mengenal pasti potensi yang ada pada murid-muridnya, Pengetua/Guru Besar pula wajib mengenal pasti potensi yang ada pada guru-guru mereka.
Pengetua/GuruBesar harus ingat bahawa kadang-kadang dia dengan mudah dapat mengenal pasti potensi guru-gurunya sebab guru itu sendiri menampakkan bakat dalam bidang masing-masing, tetapi ada kalanya potensi yang ada pada sebahagian guru agak sukar untuk dilihat dengan jelas sebab kecenderungan sebahagiannya untuk melindungi kelebihan yang ada pada mereka.

Banyak sebab yang boleh diberikan mengapa sesetengah guru tidak begitu mahu menonjol. Mungkin dia sendiri daripada jenis pemalu dan introvert. Sebahagiannya pula takut-takut kalau kebolehan yang ada padanya itu akan menjadi bebanan pula kepadanya pada masa akan datang apabila banyak kerja yang akan diserahkan kepadanya.

Sebahagiannya pula merasakan bakat itu tidak begitu penting, berbanding dengan tugas utama mereka, iaitu memastikan mereka mengajar dan murid belajar.
Maka jika itu berlaku, Pengetua kenalah rajin menyemak rekod-rekod mereka, mengambil kesempatan untuk mengenali mereka dengan lebih dekat dan mendapatkan maklumat itu daripada orang lain.

Jika cara itu pun gagal, kaedah mendedahkan guru dengan pelbagai peranan dikira dapat membantu seseorang Pengetua/Guru Besar mengenal pasti kebolehan dominan yang ada pada guru-gurunya. Apabila hal itu sudah dapat dikenal pasti akan mudahlah Pengetua meletakkan cabaran optimum kepada guru-gurunya. Pada masa yang sama itu boleh dijadikan salah satu skema kerja yang boleh diberikan penilaian untuk pertimbangan markah dan sebagainya.

Saturday, May 17, 2008

Apa Yang Lebih Diperlukan Rakyat?

Dalam keadaan sekarang di mana rakyat lebih memerlukan beras daripada idea bernas yang lebih diutamakan ialah pemikiran yang mudah difahami. Selain itu, pemikiran itu praktikal untuk dilaksanakan. Jika fikiran anda hebat pun tetapi tidak difahami oleh orang awam, dan tidak praktikal fikiran anda tidak akan ke mana-mana.Orang awam memerlukan bantuan dan pertolongan bukannya pemikiran yang tajam-tajam dan hebat-hebat. Pemikiran yang tajam-tajam dan hebat-hebat mungkin lebih berguna bagi orang yang sudah stabil semuanya: ekonomi dan emosi.

Rakyat lebih menghormati orang yang selalu hampir dengan mereka dan hadir apabila sumbangan mereka diperlukan daripada seseorang yang terlalu hebat dari segi pemikiran dan kata-kata. Dalam saat-saat dilanda pelbagai krisis (politik ke ekonomi), rakyat memerlukan seseorang yang dapat melegakan mereka daripada terhimpit dengan masalah kenaikan harga barangan keperluan. Jika anda dapat membuktikan bahawa anda memang benar-benar bersungguh-sungguh dan ikhlas dalam membantu rakyat, anda akan tetap menjadi pilihan.
Anda tidak perlu bimbang dengan tawaran yang diberikan oleh orang-orang tertentu yang tidak mempunyai apa-apa selain janji, isu dan gosip. Kita tidak hidup dengan hanya janji, gosip dan isu. Kita membesar berdasarkan realiti dan apa yang kita sedang usahakan untuk mengatasi masalah-masalah itu.

Anda sedang melihat bagaimana kerajaan begitu bersungguh-sungguh melakukan apa jua cara untuk menangani masalah yang melanda, sedangkan di suatu pihak lagi begitu sibuk mencari salah kerajaan. Tidak ada yang betul selagi kerajaan yang melakukannya; betul itu hanya ada pada mereka. Kerajaan buatlah apa pun, ada sahaja yang tidak kena. Mereka sahaja yang kena, kerajaan semua salah.

Pembangkang tidak membantu untuk menyelesaikan kemelut yang ada. Malahan mereka sukakan kemelut itu berterusan supaya kerajaan dilihat gagal mengatasi masalah itu dan apabila itu berlaku mudahlah mereka menyerang kerajaan konon-kononnya kerajaan tidak berbuat apa-apa. Sungguh mudah kerja pembangkang, hanya tunggu dan lihat, dan apabila ada sesuatu yang boleh diisukan mereka akan membesar-besarkannya. Mereka tak perlu berbuat apa- apa pun.

Kalau ada pun yang dilakukan oleh pembangkang ialah menjaga hati kawan-kawan mereka. Mereka tidak akan menjaga rakyat.Rakyat tetap dijaga oleh kerajaan pusat yang masih berkuasa.Sebab itu pembangkang punya banyak masa memikirkan agenda peribadi dan agenda politik. Ketika kerajaan sibuk menjaga kebajikan rakyat dan keselamatan negara, mereka sibuk memikirkan bagaimana untuk menarik YB daripada parti kerajaan agar melompat ke parti mereka. Mereka tidak habis-habis berpolitik sepanjang masa.

Friday, May 16, 2008

Selamat Hari Guru 2008

Hari ini, 16 Mei sambutan Perayaan Hari Guru telah diadakan di seluruh sekolah di Malaysia. Manakala Peringkat Kebangsaan telah diadakan jam 3.00 petang tadi di Ayer Keroh, Melaka. Saya ingin mengambil kesempatan di sini untuk mengucapkan Selamat Hari Guru kepada semua guru, termasuk bekas-bekas guru saya dari peringkat sekolah rendah hinggalah mahaguru saya di universiti.

Hari Guru patut dianjurkan oleh pelajar untuk guru-guru mereka. Pihak sekolah harus melatih pelajar-pelajar mengadakan sambutan untuk mereka. Jangan terlampau banyak peranan guru di situ sehingga seolah-olah menampakkan kita yang beriya-iya menyambut hari kita sendiri.
Kita patut memberikan kepercayaan kepada pelajar-pelajar kita mengadakan sambutan buat kita. Tanpa kepercayaan, pelajar-pelajar tidak mungkin dapat peluang untuk meluahkan secara bebas seluruh daya kreativiti dan perasaan hormat mereka kepada kita. Sekolah yang ada Tingkatan 6 lebih bertuah kerana mereka ini akan mengepalai sambutan ini.

Pertama, kita mahu melihat kepemimpinan dan pengurusan bakat-bakat muda ini. Mereka wajar didedahkan dengan pengurusan yang paling kecil ini sebelum mereka terdedah kepada pengurusan dan kepemimpinan di peringkat yang lebih besar. Sambutan Hari Guru adalah ujian pengurusan dan kepemimpinan pertama mereka.

Guru-guru bertindak memberikan mereka garis panduan, mengawal selia, bertindak sebagai fasilitator dan membantu mereka mendapatkan keperluan yang diingini. Selebihnya terserah kepada mereka. Jangan terlampau banyak gangguan sehingga menyekat kreativiti mereka.
Selepas semua acara selesai sama ada berjaya sepenuhnya atau tidak guru-guru patut mengucapkan terima kasih dan syabas kepada mereka atas kejayaan menyambut Hari Guru. Sekurang-kurangnya, mereka telah melakukan sesuatu yang mereka mahu dan terdaya. Itu sudah dikira lebih baik daripada guru-guru yang melakukannya.

Walaupun kepercayaan diberikan kepada para pelajar untuk berkreativiti, namun jangan lepaskan semuanya kepada mereka. Mereka harus dibimbing, bukan dibebas lepas sehingga sambutan itu menjadi caca merba. Mereka patut dilatih dan dibiasakan dengan tradisi yang mulia ini.

Ucapan wakil pelajar harus disemak. Begitu juga persembahan pelajar. Kita tidak mahu ada guru yang tersinggung dengan ucapan dan persembahan itu. Guru wajar mendapat hanya yang terbaik sahaja pada hari itu. Ini termasuklah kata-kata pujian dan tahniah kepada mereka.
SELAMAT HARI GURU kepada semua guru daripada Cikgu Shamsuddin.

Thursday, May 15, 2008

TEKNIK MENGHADAPI PEPERIKSAAN

PULAU HARAPAN

DI HARI PERMULAAN
SUATU PERTEMUAN
MERANCANG PELAYARAN
DISULAM KEAZAMAN
BERBEKAL KECEKALAN DAN IMPIAN

MENGEMUDI BAHTERA
MERENTASI SAMUDERA
MENGEJAR CITA-CITA
SATU HASRAT TERPENDAM
SEIRING PENGORBANAN DAN HARAPAN
WALAU RIBUT
WALAU BADAI YANG MELANDA
KAN DI HARUNGI DENGAN TABAH RELA
INI SEMUA SUDAH SURATAN ILAHI
HADAPI DENGAN SEPENUH KENYATAAN
BIAR APA PUN DUGAAN
KITA JADIKAN PANDUAN
AGAR TIDAK KARAM
DI PERTENGAHAN PELAYARAN
SEMOGA DAPAT DITERUSKAN PERJUANGAN
BERARAK KABUS PAGI
TERSERLAH SINAR SUCI
KERINGAT YANG TERCURAH
TERBALAS SUDAH
MELANGKAH KE AKHIRAN PULAU HARAPAN

Saturday, May 10, 2008

Mengapa Perlu Belajar?

TEKA-TEKI IMAM ALGHAZALI
PALING BESAR
PALING BERAT
PALING RINGAN
PALING TAJAM
PALING JAUH
PALING DEKAT


JAWAPAN PELAJAR
BESAR - BUMI DAN LANGIT
BERAT - BATU
RINGAN – KAPAS
TAJAM - MATA PEDANG
PALING JAUH – LANGIT KETUJUH
PALING DEKAT - DIRI SENDIRI


JAWAPAN IMAM ALGHAZALI
PALING BESAR - NAFSU
PALING BERAT - AMANAH
PALING RINGAN - MENINGGALKAN SOLAT
PALING TAJAM - LIDAH
PALING JAUH - MASA YANG DITINGGALKAN


REBUTLAH 5 PELUANG SEBELUM DATANG 5 YANG LAIN

MUDA SEBELUM TUA
SIHAT SEBELUM SAKIT
KAYA SEBELUM MISKIN
LAPANG SEBELUM SIBUK
HIDUP SEBELUM MATI
Terjemahan Hadith


TIGA GOLONGAN MANUSIA

BERJAYA : HARI INI LEBIH BAIK DARI SEMALAM
TERPEDAYA/TERTIPU : HARI INI SAMA DENGAN SEMALAM
CELAKA : HARI INI LEBIH TERUK DARI SEMALAM


BAPAK HAMKA
SEWAKTU KAMU DILAHIRKAN SEMUA ORANG GEMBIRA, KECUALI KAMU YANG MENANGIS. BIARLAH APABILA KAMU MATI SEMUA ORANG MENANGIS KECUALI KAMU YANG GEMBIRA.

SYARAT KEJAYAAN

1. Gunakan akal

2. Ubah sikap

3. Tentukan matlamat

4. Berusaha ke arah kejayaan diri

5. Usaha besar = hasil besar

6. Elakkan rasa rendah diri

7. Jangan banyak rehat kerana kerja kita banyak dan masa kita terhad

8. Berilah kejayaan anda kepada mereka yang tersayang.